Mezinárodní festival krátkých filmů BOO | listopad 2026, Praha

Industry historie: BOO

Pomyslným završením našeho celoročního industry programu, který probíhal v několika zemích, byl program na festivalu BOO. Během roku jsme realizovali řadu aktivit, například focus group zaměřenou na promo materiály animovaného filmu Dog Ear, maďarského režiséra Pétera Vácze nebo workshop pro filmaře*ky o porozumění divákům a propagaci filmového projektu. Obě aktivity vedla ředitelka distribuční společnosti Bear With Me Distribution, Lucia Dubravay Trautenberg a uskutečnily se v Budapešti během Mezinárodního festivalu krátkých filmů Friss Hús.

Pokračovali jsme Mezinárodním dnem audiovizuální výchovy, který se 27. srpna 2025 odehrál simultánně v Praze, Brně, Košicích, Varšavě a Budapešti. Jeho cílem je představit možnosti filmové a audiovizuální výchovy nejen učitelům, ale také profesionálům z filmového průmyslu. Program tvořily workshopy, projekce a diskuze s hosty jako Peter Kerekes, Sebastian Mulder, Klemen Dvornik či Joanna Zabłocka-Skorek. V Poznani jsme pak ve spolupráci s AD Arte navázali další focus group a workshopem pro filmaře*ky vedeným sales agentem z Pluto Film, Danielem Vadockým.

Díky mezinárodní spolupráci s festivalem Kino Susidiv v Užhorodu jsme připravili také program pro místní učitele a pedagogy zaměřený na možnosti filmové výchovy. A na Mezinárodním festivalu krátkého filmu interfilm v Berlíně jsme se partnersky podíleli na české účasti v rámci industry programu Interforum.

Náš celoroční industry program se nesl v duchu témat spojených s audience developmentem a filmovou a audiovizuální výchovou. Na festivalu BOO jsme jej úspěšně završili. Program přinesl příležitosti k networkingu (Speed Networking či Industry Networking), interaktivní zapojení do programu Mezinárodního industry fóra s mnoha skvělými hosty nebo programu věnovaného intimitě ve filmu, představení diváckých návyků českého publika, case study oceňované české minisérie Monyová i formát Work Hard, Fail Hard, v němž se naši speakeři otevřeně podělili o své neúspěchy v zábavné a neformální podobě.

 

INDUSTRY PROGRAM BOO 2025

Mezinárodní industry fórum 

Jedinečný formát interaktivního industry fóra představil profesionály z celé Evropy. Ewa Bojanowska (audience designerka), Daniel Lundquist (BUFF) a Pantelis Panteloglou (European Children’s Film Association) představili inspirativní keynotes zaměřené na audience design, současný skandinávský film pro mládež a data o evropském dětském filmu.

Následoval interaktivní program, ve kterém se mohli účastníci v menších skupinkách lépe propojit s našimi hosty. Své zkušenosti a projekty představili:

  • Melika Gothe | Berlinale
  • Hidde de Vries | Cinekid a Kaptein Kort
  • Thierry Baujard | Spielfabrique
  • Sylke de Heus | Eye Filmmuseum
  • Tessa van Grafhorst | Taartrovers
  • Jeanette Schjerva | Film i Skåne

Program moderovala Barbora Kucsa Prágerová (Metro 70, Asociace provozovatelů kin).

 

Workshop: Jak psát o krátkém filmu 

Workshop se zaměřil na rozvoj dovedností v oblasti filmové kritiky a reflexe, konkrétně s ohledem na krátký film. Účastníci*ice se seznámili s různými formáty psaní o filmu (např. recenze, esej, festivalový katalogový text) a také s tím jak lze k analýze krátkých filmů přistupovat. Workshop vedl filmový kritik a kulturní publicista Pavel Sladký.

 

Workshop: Audience Design: Jak rozumět svému publiku 

V tomto praktickém workshopu si účastníci vyzkoušeli audience design na vlastním projektu – otestovali několik klíčových metod: mapování potenciálních diváků, definování hlavního lákadla filmu a jeho stručného positioningu a volbu prvních kontaktních bodů. Cílem bylo osvojit si tento způsob uvažování, vyzkoušet ho na svém materiálu a odejít s jasnou představou, jak nástroje dál využívat – od vývoje, pitchingu až po uvedení filmu. Workshop vedla zkušená audience designérka Ewa Bojanowska.

 

Work Hard, Fail Hard 

Jak se stane, že se něco nepovede? A co když se to hodně nepovede? A co když se z toho (snad) dá poučit? Každý má 10 minut na svůj neúspěch: režisér a producent Matěj Chlupáček (producent filmu Život k sežrání, režisér snímku Úsvit), Jan Špaček – známý český youtuber, který si dal za cíl změnit českou politickou kulturu či režisér experimentálních filmů Petr Šprincl, jehož tvorba se pohybuje mezi vykradači hrobů, moravskými zombies a americkými extremisty. O svých neúspěších ve světě audiovize promluvil také herec, spisovatel a odborník na operu Ladislav Čumba. Program moderovala Tereza Bonaventurová, stand-up komička, která se ráda směje sobě i ostatním.

 

V hlavě diváka 60+ 

Focus group zaměřená na publikum ve věku 60+. Cílem téhle moderované diskuze bylo poskytnout přímou diváckou zpětnou vazbu filmovým tvůrcům a producentům k promo materiálům jejich krátkých filmů. Tématem diskuze byl film Cestovatel za účasti režisérky Veroniky Jelšíkové a producentky Pavly Klimešové a film Honey Bunny za účasti producenta Marcina Costilla-Kamiński. Moderovala výkonná ředitelka Bear With Me Distribution, Lucia Dubravay Trautenberg

 

Speed Networking 

Příležitost poznat (další) ženy z různých filmových profesí. V průběhu krátkých dynamických setkáních se účastníci*ce mohli rychle seznámít s každým zvlášť. 

 

Intimita ve filmu

Jak lze lépe pracovat s intimitou ve filmu a obzvlášť v tom krátkém, kde na to častokrát není budget? O tomto a mnohém víc v interaktivním formátu, diskutovali koordinátorky intimity Martina Čurdová a Amy Huck spolu s herečkou Alžbětou Malou. Moderovala publicistka a moderátorka podcastu Hlas Heroine, Ilona Kleníková.

 

Case study: Monyová

Kreativní producentka TV Nova, Klára Follová ve své masterclass představila detailní producentskou přípravu připravované, oceňované minisérie Monyová, která je inspirována osudem populární spisovatelky Simony Monyové.

 

APA: Kam se poděli diváci?

Petra Průšová ve své prezentaci představila klíčová zjištění studie Kantar 2024 pro Asociaci producentů v audiovizi, jejímž cílem je komplexně popsat současný stav audiovizuálního trhu ve vztahu k volnočasovým aktivitám české populace. Moderovala Barbora Kucsa Prágerová.

 

Něco jako párty: Industry Networking 

Večerní setkání filmových a audiovizuálních profesionálů s fokusem také na česko-německé propojení. Akce vytváří prostor pro mezinárodní dialog a sdílení zkušeností. 

 

Učitelé pro učitele: Jak na filmovou výchovu v praxi

Nedílnou součástí industry programu, který proběhl v Kině Kavalírka, byla filmová a audiovizuální výchova. V první části dne představili vyučující z Nizozemska a Německa své úspěšné projekty filmové výchovy, které realizují ve výuce. Spolek krutón a zástupkyně filmově-výchovných organizací ze zemí Visegrádské čtyřky odprezentovaly vlastní metodiky filmové výchovy vyvinuté v rámci evropského projektu FilmED. Toto mezinárodní setkání vyučujících a odborné veřejnosti nabídlo platformu pro sdílení zkušeností, nápadů a inspirace, jak začít a dále rozvíjet filmovou výchovu ve výuce a jak využít celé spektrum možností, které filmová výchova do vzdělávání přináší.

HOSTÉ:

  • Christian Dirksen (Německo): pedagog filmové výchovy a dalších předmětů na IGS Herder ve Frankfurtu nad Mohanem, spolupracovník Německého filmového institutu a filmového muzea (DFF) a účastník praktického filmového dne v rámci renomovaného mezinárodního programu filmového vzdělávání Le cinéma, cent ans de jeunesse (CCAJ).
  • Emese Erdős (Maďarsko): manažerka vzdělávání v Národním filmovém institutu, Filmovém archivu – vzdělávací a mládežnický program Klassz.
  • Adéla Lachoutová (Česko): vedoucí oddělení audiovizuální výchovy spolku krutón a koordinátorka Audiovizuálního HUBu Praha. 
  • Daniela Nicklisch (Německo): pedagožka filmové výchovy, němčiny a historie na Hermann-Hesse-Gymnasium Berlin, kde založila vlastní filmové oddělení.
  • Martyna Szustorowska (Polsko): realizátorka projektů propagujících filmovou kulturu a výzkumů audiovizuálních znalostí a dovedností dětí a mladých lidí, v současné době poskytuje v Centru filmové kultury Andrzeje Wajdy administrativní podporu projektům realizovaným Oddělením vzdělávání.
  • Barbora Andor Tóthová (Slovensko): kulturní manažerka, výzkumnice a spoluzakladatelka Kina Úsmev zaměřující se na inkluzivní filmové programy, členka Creative Impact Research Center Europe a zakladatelka výzkumné a politické platformy Caring Culture.
  • Jasper Vreken (Nizozemsko): pedagog filmové výchovy na Montessori Lyceum Amsterdam a ředitel organizace Stichting Documaken, která podporuje studenty z celého Nizozemska při tvorbě dokumentárních filmů v rámci jejich závěrečných výzkumných projektů.

 

Zaostřeno na budoucnost: Evropské dialogy o filmové výchově

Odborníci a odbornice na filmovou výchovu ze zemí Visegrádské čtyřky a pedagogové z Nizozemska a Německa se v panelové diskuzi zaměřili na otázku budoucího vývoje filmové výchovy v Evropě, sdíleli národní přístupy a strategie a hledali průsečíky, výzvy a možnosti spolupráce s cílem formulovat vizi filmové výchovy pro nadcházející dekádu. Diskuze se zúčastnili Christian Dirksen (Německo), Daniela Nicklisch (Německo), Jasper Vreken (Nizozemsko), Emese Erdős (Maďarsko) a Barbora Andor Tóthová (Slovensko). Za Česko se představila vedoucí Katedry produkce FAMU, pedagožka Katedry filmových studií FF UK a první předsedkyně Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu Tereza Czesany Dvořáková.

 

Filmová výchova a duševní zdraví žáků

Moderovaná diskuze s vyučujícími filmové výchovy Danielou Nicklisch a Christianem Dirksenem nabídla inspirativní pohledy na to, jak lze skrze film otevírat témata duševní pohody, empatie či sebereflexe a jak podpořit bezpečné prostředí ve třídě.

 

CINEMINI: Jak na filmovou výchovu pro nejmenší

Školení lektorů Cinemini pod vedením zkušeného zahraničního lektora filmové výchovy pro nejmenší diváky se zaměřilo na možnosti audiovizuální výchovy na poli předškolního a raně školního vzdělávání, vzdělávací principy a metody unikátního filmově-výchovného projektu Cinemini a jejich implementaci do praxe.

 

Workshop: Film ve třídě – zpravodajství a „street interview“

Industry program filmové výchovy pro vyučující vyvrcholil praktickým workshopem pod vedením zkušeného pedagoga filmové výchovy Jaspera Vrekena (Nizozemsko). Workshop se zaměřil na tvorbu kreativní reportáže z festivalu s tzv. street interviews. Workshop byl zároveň závěrečným setkáním vyučujících v rámci cyklu Filmová akademie: Učit (s) filmem.