Industry historie: ELBE DOCK
Oba naše mezinárodní filmové festivaly - ELBE DOCK i YOUNG FILM FEST, které se spojily do festivalu BOO, mají za sebou úspěšnou historii industry programu. Industry ELBE DOCKu se soustředilo primárně na začínající filmové tvůrce, propojování českého a německého filmového průmyslu spolu s dalšími krajinami V4. Přivítali jsme celou řadu mezinárodních odborníků z oblasti scenáristiky, dramaturgie, marketingu, sales, filmových festivalů, videoher, nových médii, VR, ale také z jiných kulturně kreativních průmyslů. YOUNG FILM FEST se ve svém industry programu dlouhodobě a systematicky zaměřovalo na témata spojená s audiovizuální tvorbou pro děti a mládež, audiovizuální výchovou a videohry v kontextu vzdělávání.
2024

Workshopy FILM INN, které se konaly v rámci českého programu festivalu v Ústí nad Labem, se zabývaly tématy a prostředím krátkometrážní tvorby se zaměřením na vývoj scénáře a festivalové strategie. Součásti workshopů bylo také několik masterclasses zaměřených na využití umělé inteligence v storytellingu (Markus Walsch a Taç Romey) a filmovém marketingu (Nicolò Gallio) a také na dramaturgii festivalů krátkého filmu (Alexandra Gramatke). Více o proběhlých workshopech včetně jejich záznamů naleznete ZDE.
Účastníci Story editing workshopu pracovali na vývoji scénáře pod vedením zkušené lektorky Anne Gensior a s účastníky Producers workshopu pracoval marketingový stratég Nicolò Gallio.
Něco více o lektorech a přednášejících:
Anne Gensior
Mezinárodní konzultantka scénářů pro hrané a dokumentární filmy působící v Berlíně, lektorka a mentorka workshopů a konzultantka pro fondy a koprodukční trhy. Dlouhodobě spolupracuje jako lektorka s MIDPOINT Feature Launch, CineSud ScriptLab, s programem vývoje scénářů RACCONTI a s tureckým producentským workshopem YAPIMLAB. Pravidelně se objevuje na EAVE Workshops a také vyučuje scenáristiku na Kunstakademie Münster. Po absolvování studia dramaturgie na HMT v Lipsku v roce 2005 pracovala Anne také jako divadelní dramaturgyně, kurátorka festivalů a rozhlasových pořadů, než se přidala do týmu agentury pro vývoj scénářů Script House v Berlíně.
Nicolò Gallio
Marketingový a komunikační konzultant s praxí v oblasti PR, vztahů s médii a content managementu pro filmy, festivaly, značky a neziskové organizace. V současné době působí jako poradce pro TorinoFilmLab Audience Design Fund a pracuje jako výzkumník a stratég v berlínské agentuře Alphapanda, která se zabývá filmovým marketingem a podporuje scenáristy, filmaře a producenty v oblasti hraných filmů, dokumentů a televizních seriálů. Je také školitelem mezinárodních iniciativ pro vývoj filmu a získal Ph.D. z filmových studií na Boloňské univerzitě (Itálie), kde se zaměřil na vztah mezi produkcí, spotřebou a kritickou recepcí audiovizuálních děl v offline a DIS prostředí.
Markus Walsch
Profesionál v oblasti kreativních médií s odbornými znalostmi v oblasti využití umělé inteligence při tvorbě a vývoji filmů a televizních seriálů. Má za sebou novinářskou praxi a digitální mediální produkci a vyvinul řadu televizních, rozhlasových a online formátů pro veřejnoprávní i soukromá média. Markus byl nominován na mezinárodní cenu Emmy a další ocenění. Působí také jako kouč a lektor pro obsahový marketing a AI-storytelling. Markus je u AI-forem vždy s ohromným nadšením, přičemž soustavně zkoumá nový vývoj v oblasti AI a hledá způsoby, jak jej zahrnout do vývoje filmů a televizních seriálů.
Prof. Taç Romey
Odborník na storytelling, dramaturgii a film. Vystudoval herectví, režii a dramaturgii na Brown University v USA, stojí za řadou seriálů a filmů, je autorem scénářů a také režisérem. Taç je zakladatelem a generálním ředitelem společnosti Phantomfilm GmbH v Mnichově a Amsterdamu, kde mimo jiné produkoval oceňovaný seriál Amazonu "Der Lack ist ab". Je také profesorem na HFF v Mnichově, kde vyučuje storytelling, vývoj postav a scenáristiku. Jeho projekty získaly několik nominací a ocenění, včetně mezinárodní ceny Emmy a Německé televizní ceny.
Alexandra Gramatke
Generální ředitelka Kurzfilm Agentur Hamburg, distributora krátkých filmů a organizátora každoročního festivalu Kurzfilm Festival Hamburg. Kromě toho byla také kurátorkou programů krátkých filmů pro festivaly, Goethe instituty a další. V letech 2009 až 2017 vedla výběrovou komisi německé soutěže festivalu Kurzfilm Festival Hamburg a byla členkou mnoha mezinárodních porot pro krátké filmy. Vystudovala slovanskou a německou literaturu. Po ukončení studií pracovala jako externí překladatelka literatury a dokumentárních filmů. V roce 1994 se připojila k hamburské skupině dokumentaristů „thede“. Zde natočila několik filmů, například 20 houslí v St. Pauli. Kromě toho pracovala jako produkční a vydavatelka.
Společně s našimi hosty jsme se v rámci debaty u kulatého stolu vydali na cestu s krátkým filmem od počátečních fází jeho vývoje až po okamžik, kdy se dostane k diváků a kritikům. Zastavili jsme se na filmových trzích, workshopech, příležitostech k navazování kontaktů, festivalech, v kinech a propluli jsme také online vodami a snažili se najít odpovědi na otázku, kde je konečný cíl této cesty.
Hosté diskuze:
- Alexandra Gramatke - generální ředitelka KurzFilmAgentur Hamburg a členka představenstva AG Kurzfilm
- Hrönn Marinósdóttir - spoluzakladatelka a ředitelka Mezinárodního filmového festivalu v Reykjavíku
- Birgitte Weinberger - umělecká ředitelka festivalu OFF - Mezinárodního filmového festivalu v Odense
- Nicolò Gallio - marketingový a komunikační konzultant (Alphapanda, TorinoFilmLab Audience Design Fund)
Mezinárodní aktivity FILM INN
Prezentace českého filmového průmyslu s přesahem na německý filmový trh na Budapest Debut Film Forum (Budapešť, Maďarsko)
Vedoucí industry ELBE DOCK a Young Film Fest Radka Hoffman představila v rámci programu Budapest Debut Film Forum současnou situaci českého filmového průmyslu v kontextu německého filmového trhu zejména v oblasti filmových festivalů.
Workshop na Mezinárodním festivalu krátkého filmu ŻUBROFFKA (Białystok, Polsko)
V rámci 18. ročníku Mezinárodního festivalu krátkého filmu ŻUBROFFKA v polském Białystoku se odehrál také navazující workshop FILM INN pro filmaře ze zemí V4. Workshop se zaměřil na témata spojená se sales, festivalovými strategiemi, marketingem a spolupráci se sales agentem. Mentorem workshopu byl sales agent Grégoire Féron ze Salaud Morisset (Film Production & Distribution | Berlin - Paris).
2023

Workshopy FILM INN, které se konaly v obou místech festivalu - Ústí nad Labem a v Drážďanech - byly určeny začínajícím scénáristům a producentům a jimi vyvíjeným krátkým filmům. Za pomoci zkušených mentorek a dalších přednášejících na festivalu intenzivně pracovali na svých projektech.
Program workshopů doprovázely masterclasses o nezávislé filmové distribuci, využití AI v storytellingu, festivalové dramaturgii krátkého filmu, online webinář zaměřený na stavbu a zakončení krátkých filmů a také neformální networking spojený s diskuzí o stavu krátkometrážní kinematografie v zemích V4 a Německu.
Lektoři a přednášející:
Anne Gensior
Mezinárodní konzultantka scénářů pro hrané a dokumentární filmy působící v Berlíně, lektorka a mentorka workshopů a konzultantka pro fondy a koprodukční trhy. Dlouhodobě spolupracuje jako lektorka s MIDPOINT Feature Launch, CineSud ScriptLab, s programem vývoje scénářů RACCONTI a s tureckým producentským workshopem YAPIMLAB. Pravidelně se objevuje na EAVE Workshops a také vyučuje scenáristiku na Kunstakademie Münster. Po absolvování studia dramaturgie na HMT v Lipsku v roce 2005 pracovala Anne také jako divadelní dramaturgyně, kurátorka festivalů a rozhlasových pořadů, než se přidala do týmu agentury pro vývoj scénářů Script House v Berlíně.
Sasha Prokopenko
Festivalová dramaturgyně, filmová kurátorka a překladatelka žijící v Kyjevě na Ukrajině. Poslední čtyři roky působí jako vedoucí programové sekce na Mezinárodním festivalu krátkých filmů v Kyjevě. Sasha se účastnila několika filmových festivalů jako kurátorka a členka poroty. Spolupracuje také s Mezinárodním filmovým festivalem Molodist v Kyjevě a prvním ukrajinským LGBTQIA+ filmovým festivalem Sunny Bunny. Od roku 2016 pracuje v nezávislé filmové distribuční společnosti KyivMusicFilm, která distribuuje filmy o umění, hudbě a kultuře. Sasha mimo jiné pracovala na festivalu 100 Films in 100 Minutes (2017-2022), na filmovém festivalu o hudbě a kultuře INTRO (2018-2023) a na Mezinárodním filmovém festivalu Kino Susidiv v Užhorodě na Zakarpatí (2022-2023).
Gaia Meucci-Astley
Nezávislá konzultantka a posuzovatelka scénářů pro iniciativy zaměřené na podporu talentů, která má více než 10 let zkušeností s prací s novými a začínajícími filmaři. V letech 2012 až 2021 působila jako dramaturgyně Festivalu krátkých filmů Encounters v Bristolu, kde kurátorovala britské a mezinárodní soutěže i speciální programy. Předtím působila jako dramaturgyně programu krátkých filmů na Mezinárodním filmovém festivalu v Edinburghu. Je vášnivou milovnicí příběhů a nové tvorby a od roku 2021 vkládá všechny své zkušenosti do práce v oblasti rozvoje talentů. Spolupracuje s organizacemi jako BFI Network, Film Cymru, Focus Script na festivalu Cannes Cinéma de Demain, Torino Film Lab či LiM (Less is More).
Markus Walsch
Profesionál v oblasti kreativních médií s odbornými znalostmi v oblasti využití umělé inteligence při tvorbě a vývoji filmů a televizních seriálů. Má za sebou novinářskou praxi a digitální mediální produkci a vyvinul řadu televizních, rozhlasových a online formátů pro veřejnoprávní i soukromá média. Markus byl nominován na mezinárodní cenu Emmy a další ocenění. Působí také jako kouč a lektor pro obsahový marketing a AI-storytelling. Markus je u AI-forem vždy s ohromným nadšením, přičemž soustavně zkoumá nový vývoj v oblasti AI a hledá způsoby, jak jej zahrnout do vývoje filmů a televizních seriálů.
Prof. Taç Romey
Odborník na storytelling, dramaturgii a film. Vystudoval herectví, režii a dramaturgii na Brown University v USA, stojí za řadou seriálů a filmů, je autorem scénářů a také režisérem. Taç je zakladatelem a generálním ředitelem společnosti Phantomfilm GmbH v Mnichově a Amsterdamu, kde mimo jiné produkoval oceňovaný seriál Amazonu “Der Lack ist ab”. Je také profesorem na HFF v Mnichově, kde vyučuje storytelling, vývoj postav a scenáristiku. Jeho projekty získaly několik nominací a ocenění, včetně mezinárodní ceny Emmy a Německé televizní ceny.
Networking byl spojen s německou částí MFF ELBE DOCK v GEH v Drážďanech. Hlavním cílem této aktivity bylo propojení začínajících producentů a dalších filmařů z regionu V4 s jejich německými kolegy. Díky německo-visegrádskému kontextu se také mohly rozšiřovat možnosti spolupráce.
Hlavní hosté diskuze:
- Monica Koshka-Stein (umělecká ředitelka KUKI Young Short Film Festival Berlin, DE)
- Johanna Süß (ředitelka Mezinárodního filmového festivalu Lichter ve Frankfurtu),
- Krzysztof Sienkiewicz (organizátor Mezinárodního festivalu krátkých filmů ŻUBROFFKA)
- Karolína Davidová (filmová producentka)
Navazující workshop FILM INN na Mezinárodním festivalu krátkého filmu ŻUBROFFKA (Białystok, Polsko)
V rámci 17. ročníku Mezinárodního festivalu krátkého filmu ŻUBROFFKA v polském Białystoku se odehrál navazující workshop FILM INN pro filmaře ze zemí V4. Workshop se zaměřil na témata spojená se sales, festivalovými strategiemi, marketingem a spolupráci se sales agentem. Mentorem workshopu byl Marcin Łuczaj ze společnosti New Europe Film Sales.
2022

Industry program se v tomto roce odehrával hlavně v německé části programu ELBE DOCKu v prostorách GEH v Dráždanech. Jeho součástí byly diskuze a networking tvůrců ze zemí V4, Německa, Švýcarska a Rakouska.
Diskuze: Kreativní Sasko a Ústecko
Jaká je role kreativního kulturního průmyslu při plánu obnovy těchto regionů po pandemii? Jaké jsou vize do budoucnosti? A jaký je kreativní potenciál Saska a Ústecka? Hosté diskuze Lydia Göbel z asociace Wir gestalten Dresden, Miroslav Koranda z kreativni.uk a Roman Černík z Centra pro současné umění a vzdělávání Johan společně otevřeli témata proměny a výzev, které čekají oba regiony.
Diskuze: Nepodceňuj mladé publikum!
Monica Koshka-Stein z KUKI Young Short Film Festival v Berlíně, Radka Hoffman z Young Film Festu a Berit Toepfer z Objektiv diskutovali o možnostech aktivního zapojování mladého publika do neformální audiovizuální výchovy a také o tom, jak je důležité nepodceňovat mladé publikum a přistupovat k divákům jako k rovnocenným partnerům. Jedním z hlavních témat diskuze byla také otázka jak lze v tomto ohledu s mládeží pracovat.
2021

V covidovém roce jsme část industry programu směřovali do online prostoru a část se odehrála fyzicky v rámci české části festivalového programu.
Online industry
Online industry program ELBE DOCK byl určen nastupujícím filmovým profesionálům a studentům z oblasti audiovize z Česka a Německa.
Zaměřil se na interdisciplinární propojování a sbližování zájemců nejen ze světa kinematografie a videoartu, ale také digitálních technologií, intermédii, a multimédií. V rámci celodenního programu mohli účastníci konzultovat náměty a nápady svých kreativních projektů, které přesahují oblast klasického filmu nebo kombinují různorodé narativní postupy s moderními technologiemi.
Mentorem programu byl Ondřej Moravec. Ondřej je absolventem scenáristiky na FAMU a žurnalistiky na Karlově Univerzitě. Jako režisér a scénárista se pohybuje v prostředí virtuální reality a imerzivních zážitků, stejně jako na poli klasické kinematografie. Ondřej pracuje také jako dramaturg a utváří program toho nejzajímavějšího z oblasti virtuální reality pro festivaly a různorodé eventy. V rámci své masterclass Tmání - cesta prvního českého animovaného interaktivního VR filmu se zaměřil na problematiku vypořádávání se s depresí ve virtuální realitě a představil také svůj projekt Tmání a celý proces vzniku interaktivního VR filmu.
Dalším hostem programu byl multimediální umělec Mika Johnson. Mika se ve své tvorbě primárně soustředí na vytváření zážitků ve virtuální realitě, ale pracuje také s různými médii jako režisér hraných a dokumentárních filmů nebo v rámci zvukových instalací. Ve své masterclass Propojování umění a vědy prostřednictvím imerzivního vyprávění představil čtyři svá díla, která spojují vědecké porozumění s virtuální realitou k znovupředstavení forem, které v přírodě nachází a tím, jak s nimi můžeme interagovat. Mezi tyto projekty patří Ilios, The InfiniteLibrary, Lost Forms and Found Forms.
Součásti online industry programu byla i sekce Spotlight sestávající z krátkých rozhovorů s inspirativními festivaly a organizacemi na poli audiovize z českého a německého prostředí. Najdete mezi nimi české festivaly Signal - festival digitální a kreativní kultury v Praze a Uroboros - festival kritického a společensky angažovaného designu, produkční společnost Daisy with Rider Productions nebo také Hertz-Lab Centra pro umění a média v Karlsruhe, Filmovou univerzitu Konrada Wolfa v Babelsbergu nebo Lichter Film Fest Frankfurt International.
V kině Hraničář v Ústí nad Labem pak během festivalu proběhlo několik workshopů a masterclasses.
Masterclasses:
Dronové skulptury
Při tvorbě dronových skulptur využívá maďarská umělkyně Ágnes Elöd dronovou letku. Každý dron je vybavený jedním intenzivním LED světelným zdrojem a při letu na nočním nebi vytváří nejrůznější útvary. Tyto světelné skulptury jsou obrovské a plně trojrozměrné, díky čemuž jsou rozpoznatelné ze všech myslitelných úhlů. Pro návrhy trajektorií používá 3D editační software. Barvu světel a vzniklé trajektorie lze animovat. Ve své přednášce představila umělecké a technické otázky související s tvůrčím procesem modelace.
Užitečnost fikce při úvahách o budoucnosti
Přednáška vizuálního umělce, digitálního vypravěče a slovenského akademika Andráse Cséfalvaye se zabývala možnostmi uvažovat nad jinými podobami budoucnosti s pomocí nových forem vyprávění, které nahlížejí věci z nedominantních pozic a pokoušejí se vzdálit od interpretace světa založené na lidském rozumu. Taková představivost je instrumentální a může vyústit v budoucnost, v níž bude možné žít. Přednáška se dotkla také role nových technologií a jejich potenciální role při úvahách o budoucnosti, aniž by sklouzla do zjednodušeného technooptimismu. Životaschopné utopie musí být nejprve dopodrobna popsány v našich příbězích.
Kill Memory, Kill Pain, Prepare to Live Again
Pro regionální identitu střední a východní Evropy je symptomatický pocit strachu, jenž se zrodil ze zkušeností nabytých v turbulentním dvacátém století. Ve své přednášce se kritik a kurátor současného umění Piotr Sikora zamyslel nad tím, jak se téma selhání, nedostatku a zoufalství opakovaně promítalo do umělecké tvorby tohoto regionu. Na základě úvah nad několika uměleckými díly, která zkoumají historickou rozporuplnost této oblasti položil několik otázek ohledně terapeutické funkce umění. Můžeme se zbavit strachu jen tím, že si své trauma prožijeme v umění?
Počítačové hry a jejich inspirace kinematografií
Masterclass Počítačové hry a jejich inspirace kinematografií byla o hledání hranic mezi videohrami a filmem. Mohou hry fungovat podobně jako dokumentární a fikční filmy? Abychom mohli odpovědět, zaměřili jsme se na aspekty herní řeči, konkrétně herectví, práci s kamerou a na vyprávění. Masterclass vedla Helena Bendová, jedna z nejvýznamnějších průkopnic game studies u nás a také spoluzakladatelka oboru Herní design na pražské FAMU.
Workshopy
AMONG ALGO-CHAINS / LÁKÁNÍ SOFTWAROVÉ MAGIE
Bitcoin, NFT, blockchain, kryptoměny, chytré kontrakty - nový technologický trend narušuje zažité rámce a fungování věcí. Jakým způsobem reagují na tuto situaci současní umělci a designéři? A jak můžeme o této technologii spekulovat jako uživatelé? V rámci workshopu se účastníci zaměřili na narativní, nikoliv na technologické aspekty blockchainu. Uvažovali také o důsledcích technologického determinismu a prostřednictvím designové fikce se pokusili kriticky uvažovat o možných scénářích vzdálené, technologicky saturované budoucnosti. Workshop vedl Michal Kučerák - výzkumník, lektor a kurátor se zaměřením na zprostředkování umění a digitální projekty.
Videohry jako novodobé blogy: herní tvorba je pro každého
Už od konce nultých let se herní svět čím dál víc otevírá novým autorům a autorkám, kteří díky čím dál přístupnějším nástrojům pro tvorbu videoher mluví o dosud opomíjených tématech. Právě na svět osobních, nezávislých her se účastníci workshopu pod vedením Ondřeje Trhoně podívali. Jak herní umělci zpracovávají duševní potíže, politickou situaci, gender nebo dospívání? Osahali si Bitsy a Twine, zásadní a zdarma dostupné nástroje pro snadnou tvorbu jednoduchých videoher - bez jakékoliv znalosti programování! Ondřej Trhoň je kulturní a převážně videoherní publicista, přednáší na Studiích nových médií FF UK a podílí se také na vývoji a marketingu videoher ve studiu Charles Games.
